Összefogás a Kadarkúti-Nagybajomi

kistérség gyerekeinek jövőjéért

TÁMOP-5.2.3.A.-12/1-2012-0002

Sunday, 21 January 1900 00:00

Ifjúsági Pont Zselickisfalud

Cím:        

 

 

Munkatárs: Bálint Angelika

 

Tel.: 0630/935-48-14

 

Prevenciós program, 2014. október:

 

A kézmosás preventív szerepe és szappanöntés

Foglalkozásvezető: Semsei Tünde védőnő és Bálint Angelika ip. vezető

 

A kézmosás világnapja alkalmából prevenciós foglalkozásunk témája a kézmosás megelőző szerepe és annak fontossága volt. Az előzetes szervezés során megbeszéltük a védőnővel, hogy ő egy interaktív foglalkozás keretében, felhívja a résztvevő gyerekek figyelmét erre a hétköznapi cselekvésre. A program másik része pedig gyakorlati jellegű, amely során a gyerekek maguk önthetnek szappant és haza is vihetik ajándékba.

 

A foglalkozáson heten vettek részt, egy kivétellel mindannyian lányok voltak. A védőnővel először megbeszélték, hogy miért jó, ha van valaminek világnapja. Mindenki egyetértett azzal a megállapítással, hogy így lehet az emberek figyelmét felkelteni valami iránt. Ezután, kérdezz-felelek formában megbeszélték, hogy miért kell kezet mosni, a kézmosás elmulasztása milyen következményekkel járhat. A látható és láthatatlan szennyeződés közti lényeges különbség tisztázása után elsősorban a nagyobb veszélyt jelentő bacilusokról és vírusokról esett szó. Felsorolták azokat a helyeket és helyzeteket, ahol a legnagyobb valószínűséggel kerülhet ezekből a mikroorganizmusokból a kezünkre és a ruhánkra.

 

A sok-sok előzetes ismeretanyag és új információ megbeszélése után a program második felében szappant öntöttünk.

 

Először lereszeltük az összegyűjtött szappandarabokat majd gőz fölött felolvasztottuk. A kevergetésből mindenki kivette a részét. A felolvadt szappanmasszát ezután közösen kiválasztott illóolajjal illatosítottuk és színezékkel megszíneztük. Végül a vállalkozó szellemű ügyes kezű lányok beleöntötték a már illatos és színes folyadékot a szilikonos formákba. A foglalkozás előtt készített próbaszappanok ekkora már megdermedtek annyira, hogy azokat ki tudtuk szedni a formákból. Így ennek is részesei lehettek a lelkes szappanöntők. Egy kis száradás után ezeket a kis szívecske alakú szappanokat celofánba csomagolva már haza is vihették a gyerekek. Az általuk készített szappanokat pedig másnap tudták elvinni saját használatra vagy ajándékba. A foglalkozás nagyon jó hangulatban telt, minden résztvevő számára elrepült a másfél órás foglalkozás, amelyet egy órásra terveztünk.

 

Bálint Angelika

Ifjúsági pont munkatárs

Zselickisfalud

KÉZMŰVES TEAHÁZAK

 2014 novemberében a Zselickisfaludi Ifjúsági ponton

 

·         2014.11.07. Kézműves teaház- Készülődés a petákvásárra

          Foglalkozásvezető: Cseke Lászlóné

 

A novemberi kézműves teaházakat a petákvásárra való készülődés jegyében szerveztük. Az első alkalommal felnőtteket céloztunk meg, hogy a horgolás segítségével apró karácsonyfa díszeket készíthessünk, amiket a petákvásáron értékesíteni tudunk, és ezzel támogatni tudjuk az iskolát. A horgolást Cseke Lászlóné patcai lakos vezette, akit már tavaly is rendszeresen felkértünk egy-egy foglalkozás megtartására. Velem együtt öt felnőtt gyűlt össze, hogy hópehely díszeket horgoljunk. Marika néni több egyszerű mintát is hozott, és a három óra alatt el is készült négy-öt kis hópehely. Ketten vállalták, hogy még otthon is horgolnak többféle díszt, amit szintén a közösség javára ajánlanak fel.

 

·         2014.11.21.: Kézműves teaház- Készülődés a petákvásárra

          Foglalkozásvezető: Bálint Angelika

 

Ebbe a hónapban a második kézműves teaházban már a gyerekeket vártuk a petákvásárra való készülődéssel. A nálunk tanuló gyerekeket kértem meg elsősorban, hogy járuljanak hozzá a petákvásár sikeréhez. Ezen a péntek délutánon három felnőtt és hat gyerek ajánlotta fel a segítségét ebben a munkában. Papírfonási technikával készítettünk csillagokat. Ehhez Nedermann Gyöngyi segítségét kértem, aki megtanította nekem a folyamatot, majd előkészítettem a papírvesszőket. és a szükséges alapokat, így a gyerekeknek már csak az alapokat kellett befonniuk. Gyorsan haladt a munka, és elvitelre is tudott mindenki készíteni, de maradt a közösben is. Jó volt látni, hogy még a nagyobbak is örömmel csinálták, mert tudták, hogy jó cél érdekében dolgozunk.

 

 

Bálint Angelika

Ifjúsági pont munkatárs

Zselickisfalud

Helyszín: Ifjúsági pont, Zselickisfalud

Időpont:2014.11.19.

 

Dohányzásmentes nap, szenvedélybetegségek

 

 Foglalkozásvezető: Semsei Tünde védőnő

 

Ezt a programot a dohányzásmentes nap alkalmából elsősorban a dohányzás káros hatásainak bemutatására találtuk ki. Az egyeztetés során kértem, hogy gyakorlati része is legyen a foglalkozásnak, úgy ahogy múltkor a szappanöntésnél is. A gyakorlati feladatokat mindig jobban élvezik a gyerekek, mint a beszélgetős foglalkozásokat.
Megegyeztünk, hogy a foglalkozás végén lesz néhány ügyességi feladat, ami majd próbára teszi a gyerekek tüdejét. A foglalkozás elején a védőnő beszélt a dohányzásról, mint szenvedélybetegségről, majd közös erővel összegyűjtötték a dohányzás ellen és „mellett” szóló érveket. Ezután kimentek az udvarra, és sor került a dohányzás gyakorlati demonstrálására. Egy ketchupos palack segítségével a védőnő elfüstölt egy szál cigarettát, majd megmutatta, hogy mennyi füst kerül a tüdőbe egy szál cigaretta elszívása után. Ez után megnézhették és megszagolhatták a flakonba tett szűrőpapírt, ami azt demonstrálta, hogy milyen büdös lesz a dohányos ember szája, és mennyire megsárgulnak a fogai. Ez után ismét egy rövid beszélgetős rész következett, amely során a dohányzás káros hatásait beszélték meg.

 

Megtanulhatták, hogy a különböző szervekre milyen hatással van, illetve milyen betegségek kialakulását segítheti elő. Ez után következett a játékos rész. Ebben három ügyességi feladatot kellett végrehajtani a versenyzőknek. Megadott időre minél nagyobbra kellett fújni a lufit, majd mécsest kellett elfújni megadott távolságból, és végül pingponglabda fújó verseny volt a zárás. Ezeket a feladatokat nagyon élvezték a gyerekek. A résztvevők közül két olyan középiskolás is volt, aki dohányzott a többiek még ki sem próbálták. A látottak és hallottak után mindannyian még jobban elgondolkodnak majd, hogy érdemes-e rágyújtani.

 

 

Bálint Angelika

Ifjúsági pont munkatárs

Zselickisfalud

Helyszín: Ifjúsági pont, Zselickisfalud

    

KREATÍVAN A HÉTKÖZNAPOKBAN

Csoport- és klubfoglalkozás

 

2014.11.11. 1. fogl. Foglalkozásvezető: Karmacsi-Szabó Anikó

 

Az előző foglalkozássorozatban kiderült, hogy szeretnek alkotni a résztvevő gyerekek, ezért indítottuk el a kreativitásra irányuló új csoportfoglalkozásunkat. Az első alkalommal Edward de Bono, Hat kalap módszerét ismerhették meg a gyerekek. Az előzőleg elkészített kalapok segítségével megismertük e módszer lényegét.

Először nevesítettük a kalapokat, megbeszéltük a módszer jelentőségét, és hogy mikor tudjuk alkalmazni és hogyan tudjuk használni problémás helyzetekben. Ezután a gyerekek saját példáin keresztül a gyakorlatban is használtuk ezt a módszert. Pl.: Az iskolában a mellékhelység ajtaján nincs zár, vagy a most népszerű Violetta című műsor megvitatása ezzel a módszerrel. A foglalkozás során a gyerekek sok új szó birtokába jutottak és ismerték meg a jelentését, mint pl.: intuitív, aggály, axióma, objektív-szubjektív, racionális, optimizmus. A foglalkozáson részt vevő 5 tanuló elsajátította a módszert és ügyesen alkalmazta.

 

2014.11.18.  2. fogl. Foglalkozásvezető: Karmacsi-Szabó Anikó

 

A második foglalkozáson az előzőleg elsajátított módszert elevenítettük fel és ismételtük át. Szinte hibátlanul fel tudták sorolni a kalapok színeit és jelentésüket. A hat kalap: érzelem-piros, információ-fehér, ötletek-zöld, előnyök-sárga, kritika-fekete, gondolkodás-kék. A foglalkozás további részében különböző szituációkban gyakoroltuk a módszer alkalmazását.

 

2014.11.25. 3. fogl. Foglalkozásvezető: Karmacsi-Szabó Anikó

 

A harmadik foglalkozás alkalmával egy más területre kanyarodtunk, ami szintén a kreatív és problémamegoldó gondolkodást fejleszti, és ez nem más, mint a mese. Végigvettük a mese tartalmi elemeit illetve a közös elemeket, azaz a közös jellemzőket. A résztvevő gyerekek igen sok ilyet tudtak felsorolni, mint például a jó-rossz elkülönülése, a jó mindig elnyeri jutalmát, a legkisebb királyfi és a legkisebb fiú, a bűvös számok jelentősége (3, 5, 7, 9, 11), egyszer volt, hol nem volt kezdés.

A közös jellemzők összegyűjtése után megvitattuk, hogy miért van szükség a mesékre, és miben segítenek nekünk a mesék. Mindannyian egyetértettünk abban, hogy segítenek csökkenteni a bennünk lévő feszültséget, és azonosulási lehetőséget biztosítanak a különböző jellemekkel. A kisgyerek számára azért fontosak, mert fejlesztik a fantáziavilágát, s ez által fejlesztik a kreatív gondolkodását. A foglalkozás végére mindenkiben megerősödött az a tudat, hogy a jó mesékkel feltétlenül meg kell ismertetni a gyerekeket, mert sokat tanulhatnak belőlük.

 

2014.12.02. 4. fogl. Foglalkozásvezető: Karmacsi-Szabó Anikó

 

A negyedik foglalkozás alkalmával a fotóregény készítés kifogott a gyerekeken ezért a pszichológus felajánlott nekik egy másik témát, ami sokkal jobban foglalkoztatta őket. Mivel már kezdetét vette az advent így a karácsonyi képeslapkészítés feladatot választották. Ez a feladat beindította a kreativitásukat, és mindenki a tehetségéhez mérten elkészítette saját képeslapját. Ez után mindenki bemutatta a többieknek a rajzot és elmondta, hogy miért azt és miért úgy rajzolta le. Minden rajz központi témája a család-szeretet-együttlét hármas egysége volt. A beszélgetés során kiderült az is, hogy ezt az időszakot mindenki teljesen gonoszságmentesen képzeli el. A foglalkozás végén még előkerült egy téma: a betegség. A résztvevők közül ugyanis ketten is friss kórházi élményekkel rendelkeztek, és foglalkoztatta őket ez a kérdéskör. Mindketten elmesélték a kórházi tartózkodás pozitív és negatív élményeit. Ezzel kapcsolatos közös feladat pedig az volt, hogyan lehet jobbá tenni a kórházban töltött napokat. Csoportmunkával sikerült sok hasznos ötletet összegyűjteniük a gyerekeknek.

 

2014.12.09. 5. fogl. Foglalkozásvezető: Karmacsi-Szabó Anikó

 

Az ötödik foglalkozáson szintén az ünnepekkel kapcsolatos feladatot kaptak a gyerekek. A három felajánlott lehetőség közül nekik kellett kiválasztani, hogy melyiket készítik el közösen. A három téma: Karácsonyi társasjáték készítése, karácsonyi történet megírása vagy egy karácsonyi totó elkészítése. A csoport a harmadik feladatot választotta. Először a 13+1 kérdés kitalálása volt a feladatuk, ami nem is bizonyult mindig könnyűnek. Közös munkával azonban sikerült összeszedni a kérdéseket, amelyek között volt könnyebb és nehezebb is. Ezután minden kérdéshez három válaszlehetőséget is meg kellett adniuk. Amikor ez elkészült közösen végignéztük a kérdéseket és megkerestük rá a helyes választ.

 

 A feladat során mindenki számára jutott új információ, tehát szereztek új ismeretek is, illetve a már ismert dolgokat egy kicsit megerősítettük a totó segítségével. Ezzel a foglalkozással az ismeretszerzésen túl egy kicsit sikerült az önálló munkát is erősíteni, hiszen saját maguk tették fel a kérdéseket és válaszolták is meg azokat. A gyerekek tájékozottsága ebben a témakörben jónak bizonyult, hisz jó kérdéseket találtak ki, és a legtöbb kérdésre saját maguk megtalálták a helyes választ. A foglalkozás végén még megbeszéltük a totókészítés nehézségeit, mindenki elmondta, hogy számára mi volt könnyű és mi volt, ami nehézséget okozott.

 

2014.12.16. 6. fogl. Foglalkozásvezető: Karmacsi-Szabó Anikó

 

A záró foglalkozás alkalmával szintén választaniuk kellett a csoporttagoknak, hogy a múlt, a jelen vagy a jövő karácsonyát képzelik el és alkotják meg. Mindenki a jövő karácsonyát választotta. Ez alkalommal egyénileg kellett dolgozniuk. Volt, aki saját magát képzelte el idős korában, ahogy ül a karácsonyfa mellett. s körülötte játszanak az unokái. Volt, aki szerint a távolabbi jövőben már nem is lesz karácsony. Egy ötödikes kislány pedig a közeli jövő karácsonyát rajzolta le világító fával és robotokkal körülvéve. Egy tanuló rajzán pedig megjelentek a karácsonyt jelképező tárgyak, de az emberek hiányoztak. Minden rajz a maga nemében érdekes és sokat mondó volt, összességében pedig kiderült, hogy mind az öt résztvevő számára fontos ez az ünnep, ha nem is ugyanazon okból. A pszichológus úgy érezte, hogy ez a hat alkalmas foglalkozás sorozat sikeresnek bizonyult, mert minden alkalommal sikerült felkelteni a gyerekek érdeklődését az adott téma iránt, és megmozgatni a képzelőerejüket és kreativitásukat.

 

 

Bálint Angelika

Ifjúsági pont munkatárs

Zselickisfalud

2014.11.12. Márton-napi hagyományok a Zselickisfaludi ifjúsági ponton.

 

 Foglalkozásvezető: Bálint Angelika

 

Ezt a foglalkozást a hozzánk tanulni járó gyerekeknek terveztem, mert hétköznap lévén nagyobb szabású programot az idő rövidsége miatt nem tudtam volna megvalósítani. Kihagyni sem akartam, mert az évkör hagyományait felelevenítő programjai közül hiányzott volna. Így egy kétórás foglalkozás keretében a Márton-naphoz köthető szokásokat, eszközöket, ételeket és játékokat elevenítettünk fel. Beszéltünk Márton püspökről és a libákról. Ezután áttértünk az ételekre és süteményekre.

 

Sajnos az idő rövidsége miatt Márton kiflit nem tudtunk sütni, de e helyett készítettünk lámpást. Minimális alapanyag szükséglet mellett gyönyörűen világító lámpásokat tudtunk készíteni. Megkérdeztem a gyerekeket, tudják-e mit jelképeznek a lámpások, vagyis miért vált szokássá Márton-napkor lámpást készíteni. Mivel nem tudták így megosztottam velük egy idézetet, ami így szól: „Közeledik a tél, egyre rövidülnek a nappalok, nyúlnak az éjszakák, ezért útra kelünk lámpásainkkal, hogy fényt és meleget vigyünk az apró bogaraknak, növényeknek és egymásnak, ami karácsonyig elkísér.” Ez az idézet megragadta a gyerekek lelkét, és belevetették magukat a lámpáskészítésbe. A foglalkozás zárásaként néhány Márton-naphoz kötődő időjóslást is felolvastunk közösen.

 

Az egyik szerint a Márton-napi eső nem jelent jót, mert utána fagy és a következő évben szárazság lesz. Megígértük egymásnak, hogy figyelni fogjuk az időjárást és emlékeztetjük egymást erre a jóslatra. és kíváncsian várjuk beválik-e.

 

Bálint Angelika

Ifjúsági pont munkatárs

Zselickisfalud

 

Helyszín: Ifjúsági pont, Zselickisfalud

Időpont:2014.11.22.

 

Mézeskalácssütés és gyertyaöntés

 

 Szervező: Bálint Angelika és Pintér Kinga

Foglalkozásvezetők: Obornik Anna, Zóka Zsuzsanna

 

Ezt a szombati programot a Kaposszerdahelyi Csiripelő Gyerekház munkatársaival közösen szerveztük. A délelőtti programot a gyerekház munkatársai biztosították. Mézeskalácsot sütöttek a gyerekekkel utána pedig kis befőttes üvegeket festettek meg üvegfestékkel, amibe kis mécses került, s így kis üveglámpás lett belőle. Ezután a nagyobb gyerekekkel gyertyát öntöttünk kis cserépbe, illetve úszógyertya is készült. A résztvevő gyerekek között voltak olyanok is, akik már régen vettek részt ilyen programon.

 

A fiúk is nagy élvezettel készítették a gyertyákat. Ezután folytattuk az előző nap megkezdett csillagkészítést. A már elkészült csillagokat lefújtuk aranyra és ezüstre, majd apró gyöngyökkel megdíszítettük. Lelkes kis csapat jött össze, és ügyesen össze tudtak dolgozni. A délutáni programrészre még Szennából is jött át két kislány, hogy segítsen a csillagkészítésben. A nap végére rengeteg gyönyörű csillag készült el, amelyeket becsomagoltunk, és az úszógyertyák és cserépgyertyák közül is a legszebbeket kiválogattuk, és azt is hozzátettük a csomaghoz. Ezt a csomagot a következő héten eljuttattuk az iskolába, hogy a petákvásáron tudják árusítani az általunk készített apró ajándékokat.

Mindenki nagyon jól érezte magát ezen a délutánon, mert amellett, hogy saját részre is készültek a dolgok, hozzá tudtunk járulni kétkezi munkánkkal egy jó ügyhöz, és ez mindenkit jó érzéssel töltött el.

 

Bálint Angelika

Ifjúsági pont munkatárs

Zselickisfalud

Helyszín: Ifjúsági pont, Zselickisfalud

Időpont:2014.12.02.

ELŐÍTÉLETEK, FOGYATÉKOSSÁG

 

 Foglalkozásvezető: Karmacsi-Szabó Anikó, Bálint Angelika

 

 Ezt a foglalkozást a pszichológus kolleganővel közösen tartottuk. A foglalkozás első felében Anikó beszélgetett az előítéletekről, azok sokféleségéről, kialakulásuk okairól a résztvevő gyerekekkel. Közösen összegyűjtötték, hogy hányféle előítélet alakulhat ki az emberekben, mi az oka, hogy ez kialakul. Ezután megvitatták, hogyan lehet az előítéleteket feloldani, jó-e az, ha előítéletesek vagyunk, kellene-e ezen változtatnunk.

Számos saját példát tudtak a gyerekek is felhozni a saját életükből arra, hogy milyen okok váltottak ki belőlük előítéleteket és arra, hogyan próbáltak ellene tenni. Közös megegyezéssel megállapították, hogy a legáltalánosabb példa az előítélet kialakulására az, amikor valakiről úgy alkotunk véleményt, hogy nem is próbáljuk megismerni igazán.

Ennek orvoslására a legjobb módszer, ha előbb megpróbáljuk az illetőt megismerni, és a saját magunk tapasztalatai alapján ítéljük meg az illetőt. A foglalkozás másik felében a fogyatékosság került központba, hisz sok ember a fogyatékkal élők felé is előítélettel fordul, azaz bizonyos fogyatékosságok félelemmel töltik el az embereket. Gyakorlati feladatként a vak emberek helyzetébe kellett beleképzelniük magukat a résztvevőknek, s csukott szemmel kellett eljutniuk egyik széktől a másikig. Amikor ezt mindenki kipróbálta, közösen megbeszéltük a feladat közben szerzett tapasztalataikat és érzéseiket.

 

Zárásként pedig kockatorony építő versenyt rendeztünk, mindenkinek bekötött szemmel, és az ügyetlenebbik kezével kellett egymásra rakosgatni a kockákat. A feladat célja az volt, hogy megtapasztalják, milyen nehéz úgy megvalósítani valamit, ha egy érzékszervünk nem működik, és ráadásul nem a meg szokott módon kell használni hozzá valamit. Mindenki nagyon igyekezett, és egész jó eredmények születtek. Bár mindenki bevallotta, hogy nagyon nehéz volt így megoldani a viszonylag könnyűnek tűnő feladatot. Nagyon élvezték a játékot, s a záró beszélgetés visszajelzései alapján mindenki gondolkodóba esett a fogyatékosság megítélése kapcsán, s jelezték, hogy ezentúl más szemmel néznek a fogyatékkal élőkre.

 

Bálint Angelika

Ifjúsági pont munkatárs

Zselickisfalud

KEZDŐLAP     PROGRAMOK     HÍREK     BIZTOS KEZDET GYEREKHÁZAK

 

 IFJÚSÁGI PONTOK          KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLTATÓHÁZ     HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS

 

                                        KISTÉRSÉGI GYERMEKESÉLY BIZOTTSÁG                                        

 

GALÉRIA                PARTNEREK          HASZNOS OLDALAK              KAPCSOLAT

    

RÓLUNK ÍRTÁK                DOKUMENTUMOK                  PSZICHOLÓGUS

 Helyszín: Ifjúsági pont, Zselickisfalud

 Időpont: 2014.12.16. 16:00-17:00 óráig

Ne váljunk áldozattá!

 

Foglalkozásvezető: Karmacsi-Szabó Anikó

 

A foglalkozás célja az volt, hogy az ünnepi készülődés közben se feledkezzünk meg a komoly dolgokról és a veszélyekről. Pszichológus kollégámmal közösen úgy gondoltuk, hogy nem árt szót ejteni erről a témáról. Először is tisztáztuk a résztvevő gyerekekkel, hogy mit jelent számukra maga az a szó, hogy áldozat. A gyerekek válaszaiból kiderült, hogy igen sokféleképpen lehet valaki áldozat (mutogatós bácsi, kukkoló, baleset, gyilkosság, családon belüli bántalmazás).  Ezután kértük őket, hogy soroljanak fel példákat saját életükből vagy akár a hírekből, tv-ből hallott információkból olyan eseteket, amikor valaki áldozatul esett valakinek vagy valaminek. Sok példát tudtak felsorolni elsősorban a médiából hallott esetek kapcsán. Ezután az volt a feladatuk: szedjék össze, hogyan kerülhető el az áldozattá válás. Nagyon jó dolgokat mondtak ezzel kapcsolatosan, ami azt mutatja, hogy vagy a családban vagy az iskolában már hallottak ezekről és nem csak hallottak, hanem oda is figyeltek. Ez alkalommal az eddigi ismereteiket megerősítettük és kiegészítettük. Végül a foglalkozás zárásaként arról is beszélgettünk, hogy ha valaki mégis áldozattá válik, hova tud segítségért fordulni. Kik azok a személyek illetve hatóságok, akikhez érdemes vagy lehet fordulni például családon belüli bántalmazás vagy iskolai bántalmazás esetén. A résztvevő felsős lányok számára sikerült az addigi ismereteiket megerősíteni, és új információkkal ellátni, s ezáltal csökkenteni az esélyét annak, hogy áldozattá váljanak.

 

Írta: Bálint Angelika

Tovább